fietsen-zweden.reismee.nl

Nybro rustdag

Nybro (rustdag)

Even langer blijven liggen op een rustdag dat hoort erbij.
En dan even kijken wat we gaan doen het weer is goed in de morgen maar het werd wel grijs en kouder.
In de middag wat spetters maar in de avond dan is de regen goed aanwezig.

We gaan naar een elandenpark dat is hier 10 km vandaan een route gemaakt en dan springen we op de fiets.
Want in het wild zullen we hem wel niet tegen komen en we willen ze wel eens in levende lijve zien.
We dachten dat we daar konden rondwandelen maar om ze te kunnen zien moest je mee in een safari voertuig, een ander woord heb ik er niet voor het was een oude trekker met 2 leger aanhangers je moest er in stappen met een keuken trappetje.
Het trappetje was wel goed want het heeft een hele familie zwaarlijvige Duitsers overleeft.
We kregen uitleg dat hij ons veilig door het park zou vervoeren en dat we op zeker elanden zouden zien.
Dat was niet zo moeilijk want 40 meter voor de trekker lag er al een aan de kant.
Met een slakkengang reden we weg en inderdaad links en rechts lagen wat elanden maar we reden door tot dat er een eland in de bosjes stond en daar stopte we.
De motor van de trekker ging uit en de gids kwam bij de aanhangers staan met in zijn handen wat berkentakken want dat eten ze graag.
De eland in de bosjes was een vrouwtje en had 2 kalfjes van 3 weken, elanden met kalfjes kunnen agressief zijn vertelde hij, maar hij liep er toch op af, ik de camera in de aanslag want nu zal je wat beleven die komt hardlopend de bosjes weer uit maar nee hij moest de eland zelf verder duwen zo dat wij foto's konden maken.
Nadat we waren omgereden konden we mooiere foto's maken van moeder en kind.

Daarna nog even langs pappa en de safari was voorbij maar eerlijk is eerlijk we hebben elanden gezien zelfs nog aangeraakt, maar een hardlopende gids uit de bosjes zover kwam het niet.

Om dat het weer veranderde zijn we nog naar een museum geweest, dit museum is gevestigd in het langste houten gebouw van Zweden dat jullie dat maar even weten.

Het is een gebouw heeft een haakse vorm.
In dat museum zie de historie van Zweden en dan op het gebied van landbouw, gereedschappen, kleding en wonen ongeveer gelijk aan de spullen in het openluchtmuseum in Arnhem.

Er stond zelfs een ijsfiets had ik nog niet eerder gezien.

Nog wat inkopen gedaan voor het avondeten en weer terug naar de boshut.

Gereden: 20 Km
Schatten: 3