fietsen-zweden.reismee.nl

Norsholm-Valdemarsvik

Norsholm-Valdemarsvik

Vandaag werd het ontbijt verzorgd door kapten Bille's dus dat was makkelijk ik had weer gehoopt op Zweeds haring maar nee dat ging niet door.
Omdat het gisteravond veel had geregend en de temperatuur aangenaam is was het erg klam maar dit verdween gaandeweg de morgen toen de zon doorkwam.
Aan de overkant van ons slaapadres konden we meteen verder langs het Göte kanaal dit konden we 28 Km volhouden met tussendoor een kleine uitstap via een bos.

We passeerde een hele hoop sluizen ik heb ze niet geteld maar het waren er meer als 8 de meeste boten die er door varen waren zeilboten die kunnen dan zo via het kanaal en meren naar Götenborg.
We zagen Zwitsers, Zweden, Duitsers, Finnen een bont gezelschap.
En dan moeten we bij Söderköping het Göte kanaal verlaten om richting de oostkust te gaan.
Het waren weer mooie wegen en erg rustig wel veel klimmen en dalen en regelmatig spotten wij een hert hij kijkt even naar ons maar gaat dan weer verder met grazen.
Volgens mij zijn ze makker als in de duinen ik weet het niet zeker maar als er een BBQ aanstaat gaan ze er vanzelf opleggen.
Dan even over de rode huizen het ziet er allemaal mooi uit maar na een week hier aan het te fietsen te zijn zie je toch veel huizen die wel een nieuw houtje kunnen gebruiken.
En je kan niet elke keer maar een nieuwe laag rode verf op gooien die volgens mij bij de plaatselijke Gämmä met honderden liters te koop zijn.
Wel makkelijk als je wat bij tippen moet, de buurman heeft altijd nog wel een beetje staan.
De lunch gebruiken in het bos is ook niet zo'n succes als het windstil is komen meteen vliegen op je af, dus Mar loopt haar broodje op te eten ik laat die vliegen maar een beetje kriebelen.
Omdat vandaag het midzomerfeest gevierd word is alles een beetje anders de supermarkt sluit vroeg, iedereen doet boodschappen en de vrouwen en jonge meisjes lopen in hun mooiste jurken en met een bloemenkroon op hun hoofd.
Onderweg zien we dat op veldjes banken zijn neergezet en dat versierde kruizen klaar liggen om overeind gezet te worden heel apart.

We komen op stukken te fietsen dat je denkt we zijn hier alleen in Zweden zo'n rust en zingende vogels prachtig.

En zo komen we weer op ons nieuwe slaapadres omdat het toch vrij warm is eerst even uitrusten op het bankje.

Zweden is ook een vest rijker deze hadden we los op de tas laten liggen.

Gereden: 80 Km
Schatten: 2

Tom

Ik ga meteen een vest voor je breien.
Leuke verslagen met mooie foto's

fred

leuke fiets paden had ik niet verwacht
en schone verhalen ga zo door