fietsen-zweden.reismee.nl

Nybro-Hovmantorp

Nybro-Hovmantorp

De rustdagen zijn voorbij nu gaan we elke dag fietsen tot dat we weer bij de boot zijn.
We verlaten Nybro om 9:00 uur met mooi weer wel wat wind maar vooruit
Vanmorgen op de buienradar gekeken en we zagen dat er wel wat regen onze kant op kwam
maar het kan ook weer veranderen dus volle goede moed op pad.
We gaan vandaag hoofdzakelijk over asfalt wegen wel brede wegen maar erg rustig je zie geen 2 auto's tegelijk.
Britt maakte al een opmerking in een reactie van ik zie geen auto's en mensen, je hoeft echt niet wachten met foto's maken dat het rustig is je kan meteen foto's nemen.
Na 28 km zien we een bord staan kristal museum laten we daar eens gaan kijken we zijn toch vroeg, bij het museum aangekomen zien we een verlaten gebouw het gras groeit al voor de ingang.

Even verder op meteen maar even koffiestop bij een bankje.
Bij het plaatsje Skruv zien we weer een bord kristal museum ze zullen daar toch ook niet alles uit hun handen hebben laten vallen maar nee dat ziet er goed uit.
En wat nog mooier was het begon te regenen dus een museum bezoek was welkom.
Het museum stond vol kristal dat de fabriek tegenover het museum in al die jaren had gemaakt het ging terug tot 1910 echt van alles glazen, karaffen, vazen noem maar op.

We konden ook in de fabriek kijken hoe het glas geblazen werd.
Het was er natuurlijk lekker warm en erg interessant om te kijken hoe het werd gemaakt.
Nog even in de winkel gekeken maar om nou kristal in een fietstas mee te nemen leek ons niet zo een goed idee.
Op een leuk plekje nog even de lunch genomen en zo fietsen we heerlijk verder door zweden.
Als je zo tijdens het fietsen op de plaatsnaam borden let zie je toch een aantal die ook gebruikt worden bij de artikelen van Ikea toch leuk.
Als we bijna bij de eindbestemming zijn moeten we toch over een grindpad en ik zie daar iets waar ik mijne van wil weten.
Een kunststof ton met een zonnepaneel en een kastje er onder die in een driepoot hangt, dus maar even de fiets aan de kant en eens kijken wat dit nu is.

En met een korte blik zie ik wat de bedoeling is, in de ton zit mais onder de ton zit een verdeler die de mais uit de ton op de grond strooit.
Dit zal wel met een tijdklok gaan op een accu, die opgeladen wordt door het zonnepaneel en verder op staat een jagers hut wel leuk bedacht Mar vind het maar een luie jager.

En zo komen we weer aan op ons nieuwe slaapadres.

Gereden: 74 Km
Schatten: 4

Tom

Nog steeds iedere dag genieten van jullie verslagen en foto reportage

Riet

Dat was weer een mooie dikke dag....Leuk toch dat je ons zo op de hoogte houd.enwat een mooie natuur.dat is genieten he..jammer dat je niet zo prachtig glas voor mij mee neemt !!!????

Petra

Ja een glas van Nils holgerson als ik het goed schrijf?
jeugd sentiment. leuk. wat een leuke dag weer.