fietsen-zweden.reismee.nl

Mönstera-Nybro

Deze morgen zijn we gestart zoals we gisteravond zijn geëindigd niet met een borrel maar buiten aan de tafel zitten en naar de vogels kijken.
Wat hebben wij hier een mooie vogels gezien bijvoorbeeld de gekraagde roodstaart wie kent hem niet, de bonte vliegervanger wel allemaal opgezocht in ons vogelboekje maar toch.
Alle vogels uit het boekje zijn langs geweest behalve de struisvogel en de flamingo :-).
Maar dan moeten we toch inpakken en weer vertrekken vandaag naar Nybro waar we morgen ook van een rustdag gaan genieten.
Vandaag alleen maar over asfalt gereden in een glooiend landschap dus geen kuitenbijters ook wel eens lekker hoor.
Onderweg komen we nog een klooster ruïne tegen hier lag ook een schat begraven met als hint onder een steen heb je even, dus niet gevonden.

We wanen ons ook weer een beetje in Schotland want we zien weer overal stenen muren in de weilanden als afscheiding, is het nu typisch Schots of Zweeds.

Langs de weg zie je ook veel brievenbussen naast elkaar, de post komt niet de post bezorgen per huis maar rijd langs al die verzamel plekken.
Zijn stuur zit ook aan de rechterkant en hij komt de auto niet uit, vanuit zijn open raam bezorgd hij de post.

Maar na 45 Km verlaten wij de oostkust en gaan weer richting Götenborg dat duurt nog wel even maar je voelt toch dat je op de terugweg bent.
We spotten nog wel een hert en wat kraanvogels, het weer was weer prima en als ik zo kijk bij de landen om ons heen is het toch wel anders.

Heerlijk gefietst lekker naar ons zin gehad.
We hebben weer een nieuwe slaapplaats op een camping in een stadspark aan een vijver weer eens wat anders.

Gereden: 75 Km
Schatten: 4

Oskarshamn-Mönsteras

Om 10:00 uur reden we weg van de camping ja inderdaad een uur later.
Dit komt omdat we vandaag maar 38 Km gaan fietsen.
En na 2 lange ritten is een korte fietsdag ook wel lekker.
Want het model van het zadel staat wel in me kont, als er op de camping iemand achter je loopt tikken ze op je schouder en vragen dan, bent u op de fiets?
Wel in de morgen nog even met de camping gebeld want per e-mail schreven ze kom maar langs we hebben altijd wel plek.
Maar ik wilde toch even zeker weten en inderdaad er was nog keus genoeg vertelden ze mij, mooi dan kunnen we onze plan gewoon doorgaan.
We konden lekker rustig aan doen maar als je eenmaal op de fiets zit neem je toch de snelheid die bent gewend bent aan.
Maar dit compenseren we met langere koffie en lunch pauze.
We rijden de helft van de tijd over een provinciale weg maar erg rustig en de andere helft door een heel mooi bos wel over asfalt maar niemand tegen gekomen.
Het nieuwe onderkomen was ook vlug geregeld dus we konden heerlijk buiten zitten midden in de natuur.

Mar deed nog even een wasje de zon scheen toch dus dan is alles weer geregeld.
Morgen fietsen we nog een stuk langs de oostkust en dan gaan we weer van de kust af.

Geen spektakel vandaag een rustige dag.

Gereden: 38 Km

Schatten: 3

Vastervik-Oskarshamn

Gisteravond heb ik heerlijk geslapen na een dag fietsen wil je wel maar Mar hoort nog van alles
het was nog lang onrustig op de camping.
Vanuit de camping rijd er elke 10 minuten een golfkarretje langs om alles in de gaten te houden,
Af en toe stopt hij ergens spreekt mensen aan en rijd weer verder maar op een gegeven ogenblik is het rustig dit allemaal volgens Mar ik heb niks gehoord.
Het had wel geregend in de nacht niemand had daar op gerekend, een hoop camping gasten hadden nog van alles buitenstaan BBQ handdoeken noem maar op.
Op de fiets om 8:00 uur is niet helemaal gelukt maar na boodschappen te hebben gedaan in de campingwinkel voor de lunch reden we toch weg om 8:30 uur.
Het is Zondagmorgen dus er is bijna niemand op de weg heerlijk om door de stad te fietsen richting ons nieuwe overnachtingsplek.

Vandaag gaan we 101 Km rijden volgens de berekening dus er zal gefietst moeten worden, maar we moeten de schoonheid van het landschap niet vergeten dus kijken we goed om ons heen.
De rit ging 65 Km over grindwegen soms mooi plat gereden maar ook wegen met nieuw aangebracht grind en dat rijd dan weer niet zo fijn, opletten in de bochten dat je voorwiel niet wegglijd en extra kracht als er een bergje komt.
Maar het gaat goed en we schieten toch nog op, de afstand van 50 Km om 12:00 uur halen we niet dat bereiken we om 12:30 uur ook geen ramp komt allemaal goed.
We passeren ook nog en oud trein station met oude treinen dus even aan de kant en foto's nemen.

De lunch gebruiken we weer heerlijk zittend op een steiger in de wind geweldig.
Het weer veranderd wel af en toe zelfs een paar spatten regen gehad niet om nat van te worden maar toch het rommelt, geen klagen hoor over het weer dat is bij jullie wel anders als ik het zo las.
Op een T splitsing staat een Nederlandse auto stil raam open en kijkend naar de borden, ik stop en vraag aan de man bent u de weg kwijt hij keek natuurlijk vreemd op, eigenlijk wel zegt hij kan ik hier in rijden ik moet naar Vastervik ik zeg ja hoor en stuur hem zo het bos in nu is dat hier niet zo heel gek gek want elke richting dat je aanwijst in Zweden is het bos in.
Maar wees niet bang hij ging de juiste kant op.
En dan begint er bij Mar iets te piepen aan de voorkant van de fiets, even een vlugge blik en dacht het gepiep opgelost te hebben maar nee hoor het bleef, na een paar kilometer weer kijken en daar was de boosdoener en losgelopen inbusbout van de voordrager, deze weer vast gezet en gepiep was weg.

Al dat gehobbel op die paden met bepakte fietsen dat is ook niet zo gek, als het hier bij blijft is het goed.
En zo komen we toch weer op onze nieuwe slaapplek, we hebben nu een huisje 100 mtr van de zee dus ik heb eerst is even een duik genomen heerlijk even afkoelen.

Alle huisjes zijn ingericht met spullen van Ikea volgens mij mag je pas een camping in Zweden beginnen als je een Ikea family card heb, maar prima spul hoor niks te klagen.

Gereden: 104 Km
Schatten: 0 (morgen hebben we meer tijd)

Valdemarsvik-Västervik

Het was vanmorgen vroeg al aardig warm in de stuga.
Niet door de zon maar door de elektrische radiator ik had er een tas tegen aangezet en de thermostaat verdraaid.
Het raam stond wel open maar het frisse briesje ging naar Mar en ik lag net verkeerd.
Maar het was toch tijd om eruit te gaan want vandaag gaan we 88 kilometer rijden, volgens de berekening maar dat worden er altijd meer Mike weet daarvan.
Om 8:50 uur gingen we van start het is Zaterdag en na midzomerfeest dus rustig op de weg.
De weg werkte mee, niet teveel klimmen en mooie rechten stukken omstreeks 12:00 uur stond de teller al 50 kilometer.
Uit ervaring weten we dat met warm weer (het was 26 graden) de snelheid in de middag er wel uit is.
Vandaag ook meer water meegenomen en dat hadden we nodig ook.
De lunch gebruikten we op een steiger in de schaduw het was wel een privé steiger maar ja je kanhooguit weggestuurd worden.

We waren zo moe dat we ook onderweg op een andere steiger een half uur hebben geslapen.
Maar met slapen kom je niet op het eindpunt dus nog even doorzetten.
Het word bijna een dradig maar het was weer mooi onderweg weer herten gespot, een groene specht deze specht zit veel op de grond en eet mieren en de veel voorkomende kramsvogel.
O ja Eveline dat blauwe bloemenveld was inderdaad vlas je bent een kenner.
Om 16:30 uur komen we op de camping aan het is een mega camping, je weet niet wat je ziet wat een caravans en campers van groot tot klein.
Bij de receptie zeiden ze al dat er veel gasten waren i.v.m. Het midzomerfeest en de vakanties waren begonnen.
De WiFi was overbelast dus het verzoek was om een apperaat aan te melden en dit lukte.
Na het eten even rondje gemaakt over de camping overal BBQ alle maten en soorten veel rook en iedereen zit bij elkaar en veel bier, als je alles zo bekeek kon dit ook niet goed gaan overal harde muziek een biertje op dan gaan er mensen zich irriteren dus de politie hebben we al gezien.
Maar wij zitten op een rustige plek en zijn morgenvroeg al weer weg.

De bedoeling is 8:00 uur sorry maar morgen weer een warme dag en dan is het 100 Km fietsen.

Gereden: 92 Km
Schatten 0 (geen puf er voor)

Norsholm-Valdemarsvik

Vandaag werd het ontbijt verzorgd door kapten Bille's dus dat was makkelijk ik had weer gehoopt op Zweeds haring maar nee dat ging niet door.
Omdat het gisteravond veel had geregend en de temperatuur aangenaam is was het erg klam maar dit verdween gaandeweg de morgen toen de zon doorkwam.
Aan de overkant van ons slaapadres konden we meteen verder langs het Göte kanaal dit konden we 28 Km volhouden met tussendoor een kleine uitstap via een bos.

We passeerde een hele hoop sluizen ik heb ze niet geteld maar het waren er meer als 8 de meeste boten die er door varen waren zeilboten die kunnen dan zo via het kanaal en meren naar Götenborg.
We zagen Zwitsers, Zweden, Duitsers, Finnen een bont gezelschap.
En dan moeten we bij Söderköping het Göte kanaal verlaten om richting de oostkust te gaan.
Het waren weer mooie wegen en erg rustig wel veel klimmen en dalen en regelmatig spotten wij een hert hij kijkt even naar ons maar gaat dan weer verder met grazen.
Volgens mij zijn ze makker als in de duinen ik weet het niet zeker maar als er een BBQ aanstaat gaan ze er vanzelf opleggen.
Dan even over de rode huizen het ziet er allemaal mooi uit maar na een week hier aan het te fietsen te zijn zie je toch veel huizen die wel een nieuw houtje kunnen gebruiken.
En je kan niet elke keer maar een nieuwe laag rode verf op gooien die volgens mij bij de plaatselijke Gämmä met honderden liters te koop zijn.
Wel makkelijk als je wat bij tippen moet, de buurman heeft altijd nog wel een beetje staan.
De lunch gebruiken in het bos is ook niet zo'n succes als het windstil is komen meteen vliegen op je af, dus Mar loopt haar broodje op te eten ik laat die vliegen maar een beetje kriebelen.
Omdat vandaag het midzomerfeest gevierd word is alles een beetje anders de supermarkt sluit vroeg, iedereen doet boodschappen en de vrouwen en jonge meisjes lopen in hun mooiste jurken en met een bloemenkroon op hun hoofd.
Onderweg zien we dat op veldjes banken zijn neergezet en dat versierde kruizen klaar liggen om overeind gezet te worden heel apart.

We komen op stukken te fietsen dat je denkt we zijn hier alleen in Zweden zo'n rust en zingende vogels prachtig.

En zo komen we weer op ons nieuwe slaapadres omdat het toch vrij warm is eerst even uitrusten op het bankje.

Zweden is ook een vest rijker deze hadden we los op de tas laten liggen.

Gereden: 80 Km
Schatten: 2

Vadstena-Norsholm

Vandaag moest er weer gefietst worden in het begin leek het vesten weer maar om 9:00 uur kwam de zon erbij dus overhemden weer.
Ik heb vernomen dat het in het westen van Nederland het weer erg slecht is, dus ik maak er een
zonnig verhaal van misschien kan ik jullie opvrolijken.
Wij gaan vandaag fietsen langs het Göta Kanaal maar voordat we daar zijn gaan we eerst door landbouwgebied en hier zingen boven de velden de leeuweriken een vogeltje van 18 cm.
De leeuwerik vliegt hoog in de lucht en is zeer muzikaal als je hem een maal heb gehoord vergeet je hem niet meer en hij heeft een afwijkende vleugel vorm.
Al fietsend door de velden zien we ook hele akkers met blauwe bloemen maar wat dit is weten we nog niet misschien komen we hier nog achter.

En zo komen we bij het Göta Kanaal we nemen het pad dat net voor het Göta Hotel loopt.
Langs dit kanaal liggen onwijs veer schatten maar zoveel dat wij ze niet allemaal kunnen pakken dit kost teveel tijd, maar bij een foto moment of rust punt dan pakken wij ze op.
Het rustig langs het kanaal dus we kunnen heerlijk over het kiezelpad langs het kanaal fietsen.

We zien zelfs een van de nostalgische schepen die van Götenborg naar Stokholm varen en weer terug de reis duurt 6 dagen.
De schepen zijn 100 jaar oud ze varen nu met dieselmotoren maar van oorsprong waren het stoomschepen.

Het eerste gedeelte van het kanaal houd op bij het plaatsje Ljungbro dan gaat het kanaal over in een meer genaamd Roxen.
Dit meer fietsen we bovenlangs richting Norsholm dit is de plaats waar wij gaan overnachten.
We komen door een gebied met bos en veeteelt erg mooi en gevarieerd.
We zien zelfs een groep van 50 herten we dachten eerst dat dit geen wilde waren maar het hek eromheen is een lachertje voor een hert.
Nog napratend over de herten en een paar bochten verder zagen we weer een groep herten nu op een veld zonder hekken we keken ons ogen uit.

Nu weet ik wel in de Amsterdamse waterleiding duinen zijn er ook veel maar dit vonden we toch bijzonder.
En dan komen we toch weer aan op ons slaapadres.

Bij ons regent het nu ook, en Billy kon goed koken.

Gereden: 92 Km
Schatten: 8

Vadstena (rustdag)

Even stapje terug naar gisteravond de lucht was helder en recht voor ons huisje gaat de zon onder,
en dat is om 23:35 uur en hij gaat weer op om 3:50 uur amper de moeite dat hij weggaat.
Maar achter ons huisje komt de volle maan op je weet gewoon niet waar je foto's moet nemen.

Deze morgen lekker rustig aan gedaan want we hebben een rustdag om 6 uur schijnt de zon al volop en er staat een zacht briesje.
We gaan vandaag naar het stadje Vadstena het heeft 8000 inwoners en het straalt een rust uit, in 1989 heeft de paus hier een bezoek gebracht, dit om dat de heilige Brigitta hier een klooster heeft opgezet.
Om dit voor elkaar te krijgen moest je in die tijd naar Rome, dat deed ze in1349 en in 1370 kreeg ze toestemming de inwijding van het klooster heeft ze niet meegemaakt om dat ze in 1373 stierf in Rome.
Om dat ze alles op papier had gezet hoe het klooster er uit moest gaan zien is het toch naar haar idee gebouwd.

En we bezochten het kasteel van Vadstene gebouwd in 1545 we hebben daar rondgekeken en de bezienswaardigheden bekeken.

In de middag weer terug naar de camping om nog van het weer te genieten maar rond 16:30 uur kwamen er wolken dus bij bruinen zat er niet in.
De Zweden zijn aardige mensen maar ze zullen niet spontaan groeten, maar als jij contact maakt dan willen ze wel praten.
Morgen weer een nieuw verslag.

Gereden: 8 Km
Schatten: 3

Gränna-Vadstena

Eerst is even over het internet op de camping van gisteren was er WiFi wat ik ook probeerde ze gooide mij er zo weer uit, met de telefoon en extra buitenland bundel helemaal geen internet en Mar
niks vermoedend gewoon internet op haar tablet.
Dus van morgen met kunst en vliegwerk maar even met de tablet gedaan.

Naar de orde van de dag de dag begon rommelig het begon te motregenen dus we starten met
regen jas geen regenbroek dat fietst niet.
Op het punt van vertrek was het weer droog dus het plan weer veranderd net alles weer veranderd gaat het weer regen.
Dus starten met regenjas op naar de super voor de lunch, uit de super is het weer droog dus weer veranderd en de regenkleding bleef vandaag ook weer in de tassen.
De reis gaat vandaag naar Vadstena en daar is ook onze eerste rustdag maar voor dat we daar zijn moet er eerst gefietst worden en volgens de route niet veel klimmen dus we gaan het zien.
We starten op een provinciale weg maar al na een paar kilometer gaan we hier van af en komen in een rustig gebied maar klimmen we van 90 meter naar 230 meter maar geleidelijk aan.
We kunnen op hoogniveau het Vättern meer goed in de gaten houden en zo rijden we door mooie gebieden we kijken ons ogen uit.
En een klimmetje meer of minder maakt ons niet meer uit na elke klim komt er weer wat moois tevoorschijn.
En zo fietsend door een bos komen er twee lotgenoten aan gefietst en we stopten even voor een praatje, een echtpaar uit België en op SANTOS fietsen zij waren al een maand aan het fietsen in zweden.
Ze waren opgestapt in Gent op een vrachtboot naar Götenborg en vandaar naar de grens van Noorwegen gefietst en nu zakken ze af naar het zuiden om over 14 dagen weer in Götenborg te zijn.
We hebben gezellig gepraat over de vakantie en natuurlijk over de fietsen.
We trakteerde ze nog op snoepjes uit de zuurstok stad Gränna en vervolgde weer onze wegen.
Na 55 km komen we in landbouw gebied met onverharde wegen, dat wil zeggen de weg is wel hard maar het bestaat uit vast gereden rode steentjes prima op te rijden maar bergje af kan niet hard want dat is toch link maximaal 17 km.

En dan komen we toch op de camping we melden ons aan nemen meteen een WiFi bon voor
30 SEK voor 2 dagen want ik wil geen gesodemieter meer.
Vergeten jullie niet dat vandaag de langste dag is hier is het al om 4 uur licht.